درمان خانگی برای پوست سر خشک و شوره

علل خشکی سر و شوره

چرا پوسته خشک؟

به عبارت ساده، این وضعیت زمانی اتفاق می افتد  که پوست سر بسیار خشک و از پوسته پوشیده می شود، گاهی اوقات با خارش همراه است. ین مشکل زمانی می تواند جدی تر شود که به درستی مورد توجه قرار نگیرد. اگر درمان نشود، ممکن است منجر به اگزما شود، همچنین به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می شود. حضور مخمر به نام مالاسزیا می تواند شرایط را تشدید کند. درمان های خانگی می تواند برای جلوگیری از عود و تشدید این بیماری مناسب باشند.

علل شایع پوست خشک:

بخش اول درمان این است که ببینیم چه عواملی آن را تشدید می کند.عواملی که موجب خشکی پوست سر می شوند ممکن است درونی یا بیرونی باشند.

علل بیرونی و درونی سر پوست خشک

علل بیرونی:

سر پوست خشک ممکن است ناشی از اختلالات ارثی یا هورمونی، نتیجه استرس، بیماری یا واکنش به عوامل محیطی باشد. علل بیرونی ممکن است نتیجه محیطی باشد که در آن زندگی می کنید.ممکن است به علت شرایط اب و هوایی باشد . اگر در محیط خیلی سر زندگی می کنید احتمال ابتلای شما به خشکی پوست سر بیشتر می شود.

مطلب دیگر مرجع دکتر نوروزیان:

علل ذاتی:

چیزهای زیادی وجود داره که ممکن است به طور ناخواسته باعث شیوع این وضعیت شود.همچنین شستشو و خشک کردن مو،بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا سایر منابع گرمااستفاده بیش از حد از محصولات مدل  مو که حاوی مواد شیمیایی مضر مانند لوریل سولفات سدیم، پارابن ها، رنگ مصنوعی، تری اتانولامین (TEAنیز ممکن است موجب این بیماری شود. ایزوپروپیل الکل، اتیلازیدیلینیل اوره و DMDM هیدانوتیون ممکن است به مو و پوست سرتان آسیب برساند. برخی از محصولات که به  ظاهر برای مو طراحی می شود می توانند موجب خشکی پوست سر، عفونت قارچی و حتی بیماری های پوستی جدی مانند اگزما و پسوریازیس شوند. هنگام انتخاب محصول مو باید مراقب باشید و احتیاط زیادی باشید. به یاد داشته باشید که پوست سر خشک پوست مستعد ابتلا به شوره سر است.هرگز اجازه ندهید پوست سرتان خشک شود.

به هر دلیلی، ذاتی یا بیرونی، ممکن است مواد مغذی خاصی وجود داشته باشد که ممکن است پوست سر ما و به تدریج موهای ما را تحت تاثیر قرار دهد. این مواد مغذی ممکن است شامل ویتامین E،روی، ویتامین B و اسیدهای چرب باشد.ساده ترین دلیل ممکن است کم ابی بدن باشد .

ماساژ آرام موها با روغن زیتون

پوست خشک باید عمیقا مرطوب شود تا خشک نشود. ساده ترین چیزی که می توانید انجام دهید ماساژ روغن زیتون است.برای یک ماساژ کامل روغن باید به طور کامل پوست سر را بپوشاند.

یک ظرف آب داغ

یک کاسه، یک لیمو، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

حوله ای که به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند در اطراف سر قرار گیرد.

اولین قدم این است که لیمو را درون کاسه بچلانید.

بعد، آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و آن را گرم کنید،کاسه را در ظرف اب گرم برای چند دقیقه بگذارید تا گرم شود.

حالا مخلوط را روی پوست خود بمالید و به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. مراقب باشید که با ناخن پوست سرتان را نخراشید تا پنج دقیقه به ارامی سرتان را ماساژ دهید.

سپس حوله را بردارید و ان را در اب گرم فروکنید و بعد بچلانید  و حوله را روی سرتان قرار دهید و 10 دقیقه بگذارید بماند.

موهای خود را با شامپو ملایم شستشو دهید (شامپو گیاهی، اگر ممکن باشد)

روغن نارگیل، آلوئه ورا و روغن بادام برای پوست سر خشک

یک قاشق چای خوری روغن بادام
یک قاشق چای خوری روغن نارگیل خالص و
یک قاشق چایخوری الوورا تازه

را با هم ترکیب کنید.

آنها را مخلوط کنید و سپس آنها را به آرامی 15 دقیقه پیش از حمام رفتن روی پوست سر خود بگذارید و بعد با شامپویی ملایم ان را بشویید. می توانید دو یا سه بار در هفته این کار را انجام دهید.

توجه : آلوئه ورا روی پوست سر شما معجزه می کند.

گل ختمی و عسل

می توانید مخلوطی از عسل و پودر گل ختمی روغن بادام، اب لیمو ، روغن زیتون درست کنید و روی پوست سر خشک بمالید .اجازه بدهید چند دقیقه روی موها بماند .این درمان مناسبی برای کاهش خشکی پوست سر و پوسته است.

Tulsi، Neem، و برگ های حنا برای پوست سر خشک

برگ Tulsi به عنوان درمان برای بسیاری از بیماری ها شناخته شده است. اگر به این گیاهان دسترسی دارید، خیلی نزدیک به درمان هستید.

برگ های کوچک tulsi ،برگ حنا و نئم  را خرد کرده و مقداری لیمو به ان اضافه کنید.

250 میلی لیتر روغن نارگیل خالص را بردارید و این مخلوط را اضافه کنید.

در حال حاضر این مخلوط را در یک ظرف بجوشانید تا مایع ان بخار شود و روغن با ذرات برگ باقی بماند.کمی بیش از نیم ساعت زمان می برد .اجازه دهید مخلوط خنک شود.

پس از خنک مخلوط را صاف کنید و روغن را در یک بطری تمیز ذخیره کنید. شما می توانید این روغن دارویی را برای درمان و پیشگیری از خشکی پوست سر استفاده کنید. این روغن را می توانید با روغن زیتون مخلوط کنید تا آنتی اکسیدانی بیشتری  را دریافت کنید.

ماست

ماست یک نرم کننده بسیار عالی برای پوست و مو است . یک کاسه کوچک از ماست را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه روی مو بماند سپس با شامپوی ملایم موها را بشویید.پس از گذشت دو یا سه هفته خشکی پوست سر از بین می رود . می توانید این کار را دوبار درهفته انجام دهید.

لوسیون چغندرو چای

یک چغندر را بردارید، آن را به قطعات کوچک برش دهید و آن را با یک قاشق برگ چای سبز خشک در یک فنجان آب 15 دقیقه جوش کنید.اجازه دهید خنک شود سپس انرا از صافی بگذارنید . این ماده را می توان بر روی پوست استفاده کرد تا مشکل خشکی را کاهش دهد.